جستجو
Close this search box.
تجهیزات پزشکی نویان طب مانلی

نکات ایمنی لیزر موهای زائد و اصول کار با دستگاه لیزر

ایمنی لیزر موهای زائد

ایمنی لیزر موهای زائد به عوامل مختلفی از جمله اپراتور لیزر بستگی دارد. ایمنی دستگاه لیزر برای اپراتور و کلاینت های لیزر بی نهایت مهم است. ازآنجایی‌ که اولین دستگاه مورد نیاز کلینیک‌های زیبایی، خرید دستگاه لیزرموهای زائد است؛ بنابراین وظیفه دانستیم یک مقاله اختصاصی درباره ایمنی لیزر و استانداردهای اتاق لیزر را شرح دهیم.

دستگاه لیزر، برای کارکرد بهینه نیاز به تجهیزات ایمنی دارد. منظور از تجهیزات ایمنی لیزر، لوازم جانبی و رعایت نکات ایمنی است که از دستگاه، اپراتور لیزر و کلاینت های لیزر در برابر خطرات اشعه لیزر و تغییرات جریان برق محافظت می‌کند. تجهیزات ایمنی دستگاه لیزر که به آن‌ها لوازم جانبی دستگاه لیزر نیز گفته می‌شود، شامل دستکش، عینک، رول تختی، حوله‌ و سری یک‌بارمصرف، ژل مخصوص لیزر و دستگاه استابلایزر است.اگر قصد خرید دستگاه لیزر را دارید، لازم است تجهیزات ایمنی دستگاه لیزر را نیز همراه آن تهیه کنید.

بیشتر بدانید : قیمت دستگاه هایفو کاربردهای دستگاه هایفو

نکات ایمنی لیزر موهای زائد

همانطور که گفتیم ایمنی لیزر موهای زائد به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله تجربه اپراتور، نوع و برند دستگاه لیزر، لوازم ضروری دستگاه لیزر، تمیزی و استاندارد بودن اتاق لیزر وغیره، در صورتی که تجربه کافی نداشتن اپراتور لیزر یا بی کیفیت بودن دستگاه لیزر؛ این روش می‌تواند برای کلاینت ها خطرناک باشد. پزشکان و اپراتورهای که از دستگاه لیزر استفاده می‌کنند، باید اصول کار با دستگاه لیزر را بلد باشند. مهم‌ترین عوامل در میزان ایمنی دستگاه لیزر تجربه اپراتور و رعایت بهداشت است.

افرادی که قصد لیزر موهای زائد خود را دارند، برای اطمینان از ایمنی لیزر، بهتر است اطلاعات کافی در رابطه با چگونگی عملکرد دستگاه لیزر داشته باشند. امروزه یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای ازبین‌بردن موهای زائد استفاده از دستگاه لیزر است. لیزر یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای حذف و کاهش تراکم موهای زائد در صورت و بدن است.

ایمنی لیزر

لوازم ضروری و تجهیزات ایمنی دستگاه لیزر

عینک های مخصوص لیزر

چشم‌ها، یکی از مهم‌ترین عضو بدن است که باید از آن در برابر اشعه های مختلفی از جمله نور آفتاب، اشعه های لیزر و غیره محافظت کنیم، بنابراین همانطور که شما باید در برابر نور مستقیم خورشید از عینک آفتابی استفاده کنید، درباره اشعه لیزر و مادون قرمز نیز باید عینک مخصوص لیزر داشته باشید، در طول دوره درمان برای رفع موهای زائد از طریق لیزر محافظت از چشم یک نکته مهم و کاملاً ضروری است. در حین استفاده از لیزر، کلاینت ها باید از عینک مخصوص و اپراتورهای لیزر نیز از عینک مخصوص خودشان استفاده کنند.

چنانچه چشم‌ها در معرض اشعه لیزر قرار گیرند، احتمالاً شبکیه چشم دچار آسیب می‌شود. در هنگام استفاده از دستگاه لیزر حتما از عینک‌های محافظ چشم استفاده نمایید.عینک‌های لیزر عمدتا حاوی فیلترهای نوری جاذب برای کاهش تشعشعات خطرناک لیزر هستند. آن‌ها معمولاً از پلی کربنات ساخته می‌شوند؛ یک پلاستیک بادوام که می‌تواند در برابر ضربه مقاومت کند و در عین حال شفاف است.

نکات ایمنی درباره لیزر موهای زائد

رول های روتختی یکبارمصرف

رول روتختی یکبارمصرف به پارچه‌های نازک یک‌بار‌مصرفی گفته می‌شود که به‌شکل یک ملحفه، روی تخت لیزر برای هر مراجعه کننده استفاده می شود و پس از اتمام کار برای مراجع بعدی تعویض می‌گردد. این رول‌ها از جمله لوازم ایمنی لیزر هستند که استفاده از آن‌ها از نظر بهداشتی ضروری است، این ملحفه‌های یک‌بار‌مصرف قیمت زیادی ندارند و در پهناهای مختلف عرضه می‌شوند. اگرچه بسیار نازک هستند، اما می‌توانند به‌خوبی مانع از تماس بدن بیمار با تخت شوند. برخی از رول‌های تختی آنتی باکتریال و ضدآب هستند.

لازم به ذکر است که پارچه رول روتختی از نوع غیربافتنی است. یعنی برخلاف پارچه‌های عادی که الیاف آن‌ها به‌شکل خاصی در کنار هم قرار گرفته و بافته می‌شوند، با پرس‌کردن، اعمال حرارت و یا مکانیزم‌‌های شیمیایی، به هم وصل شده و یک پارچه کامل را ایجاد می‌کنند. این الیاف می‌تواند از جنس مواد طبیعی و مصنوعی مختلف و در اندازه‌های گوناگون باشند.

خرید دستگاه آر اف فرکشنال جهت جوانسازی و کلاژن سازی پوست

سری یک‌بارمصرف یا اختصاصی

برخورد قسمت هندپیس دستگاه لیزر تماسی با بدن افراد مختلف، یکی از دغدغه های مراجعه کنندگان لیزر ست. البته در بیشتر کلینیک ها از سلفون برای جلوگیری از تماس مستقیم سری هندپیس لیزر استفاده می کنند، اما همه کلاینت ها از یک سری شخصی مخصوص، استقبال می‌کنند. اگرچه همه دستگاه های لیزر امکان استفاده از سری‌های یکبار مصرف را ندارند، اما دستگاه‌های لیزری، از جمله دستگاه لیزر تیتانیوم، سری‌های شخصی را ارائه می‌دهند.
مراجعان لیزر می‌توانند هربار سری شخصی خود را به کلینیک آورده و پس از استفاده آن را به خانه ببرند. این سری ها را می‌توان با استفاده از آب و صابون و مواد شوینده به خوبی شست و ضدعفونی کرد.

لوازم جانبی دستگاه لیزر

حوله‌های یک‌بار‌مصرف

همان‌طور که از نامشان پیداست، حوله‌های یک‌بار‌مصرف پس از یک‌بار استفاده دور انداخته می‌شوند. آن‌ها در مراکز لیزر، اپیلاسیون و اسپا کاربرد فراوانی دارند. معمولا به هر مراجعه کننده یک بسته حوله اختصاص داده می‌شود تا پس از استفاده ژل لیزر، بدن خود را با آن تمیز کنند.

ژل مخصوص لیزر

ژل مخصوص لیزر مانند ژل سونوگرافی بدون عوارض است، عملکرد ژل مخصوص لیزر یک ژل خنک‌کننده است که برای دستگاه‌های لیزر تماسی مثل دستگاه لیزر تیتانیوم استفاده می شود و پس از اتمام لیزر به‌راحتی و با یک حوله یکبارمصرف از روی بدن پاک می‌شود، تاثیر آن در کاهش درد ناشی از لیزر است و باعث می‌شود که پس از اتمام لیزر، پوست کلاینت دچار تورم و سوزش نشود.

در دستگاه‌ لیزر تیتانیوم از ژل مخصوصی استفاده می‌کنند تا سری دستگاه به نرمی روی پوست حرکت کند. این ژل را قبل از شروع لیزر با دست روی موضع موردنظر قرار داده و آن را ماساژ می‌دهند. این ژل دمای سرد دستگاه را در عرض 10 ثانیه به پوست می رساند و تا 12 درجه سانتی‌گراد پایین‌تر می‌آورد و باعث می‌شود تا کلاینت درد بسیار کمتری را در طول لیزر حس کرده و تورم پوستی نداشته باشد.

همچنین یک ژل بعد از لیزر است که برای بعد از لیزر درمانی پیشنهاد می‌شودو حاوی ژل آلوئه‌ورا جهت کاهش تورم و خنک‌کردن پوست استفاده می‌شود. ژل بعد از لیزر با ژل مخصوص دستگاه لیزر که برای خنک‌کردن و بی‌حسی استفاده می‌شود کاملا تفاوت دارد و نباید از ژل بعد از لیزر به عنوان ژل قبل لیزر استفاده کرد.

نکاتی درباره خرید دستگاه لاغری ems که باید بدانید!

دستکش یک‌ بار‌مصرف

دستکش های یکبار مصرف از جمله وسایل بهداشتی است که از لوازم جانبی دستگاه لیزر محسوب می‌شود. لازم است اپراتور برای کار با لیزر از دستکش مخصوص استفاده کند. اما دستکش‌های مورد استفاده در لیزر ممکن است قدری با دستکش‌های دیگر متفاوت باشند، برای مثال هرگز نباید از دستکش‌های رنگ تیره به‌عنوان تجهیزات ایمنی دستگاه لیزر استفاده کرد. لیزر می‌تواند رنگ‌دانه‌های موجود در دستکش‌های معاینه تیره را مشتعل کرده و در نتیجه یک جرقه کوچک و حتی یک جرقه قابل مشاهده ایجاد کند.

از آنجایی که دست اپراتور لیزر اغلب نزدیک یا گاهی اوقات در مسیر نور لیزر قرار دارد، تعامل بین پرتو لیزر و دستکش تیره‌رنگ، می‌تواند باعث سوختگی سطحی دست اپراتور گردد. بنابراین با توجه به توضیحات ارائه‌شده در مورد لوازم جانبی دستگاه لیزر، لازم است رنگ دستکش کاملا روشن باشد تا خطر اشتعال را به‌حداقل برساند.

دستکش‌هایی که به‌عنوان وسائل ایمنی دستگاه لیزر تیتانیوم و سایر انواع دستگاه لیزر استفاده می‌شوند، معمولا از لاتکس هستند. اما برخی افراد به دستکش لاتکس آلرژی دارند و سبب مشکلات پوستی می‌شود. به‌همین دلیل استفاده از دستکش‌هایی از جنس نیتریل یا پلی کلروپرن بهداشتی تر هستند، دستکش‌های پلی کلروپرن خطر آلرژی ایجاد نمی‌کنند؛ آن‌ها نرم‌تر و کشسان‌تر از نیتریل هستند.

ایمنی لیزر

دستگاه استابلایزر مخصوص دستگاه لیزر

نوسانات ولتاژ در برق شهر رایج است. دستگاه‌های الکتریکی به نوسان برق حساس هستند، اما این حساسیت در دستگاه‌های پزشکی، مانند دستگاه لیزر بسیار بیشتر است.با اتصال دستگاه استابلایزر بین منبع برق و دستگاه لیزر، می‌توانید از ولتاژ مناسب ورودی به دستگاه لیزر مطمئن شوید.

در میان تجهیزات ایمنی دستگاه لیزر، استابیلایزر تنها قطعه‌ای است که از خود دستگاه لیزر محافظت می‌کند. این دستگاه، جریان الکتریکی ورودی را در محدوده ایمن نگه می‌دارد و با جلوگیری از نوسانات برق، عملکرد صحیح، طول عمر و سلامت دستگاه لیزر را تضمین می‌کند.اگرچه قیمت قطعات ایمنی دستگاه لیزر که پیش از این گفتیم، نسبتا کم است، اما استابیلایزر که از وسایل ایمنی دستگاه لیزر تیتانیوم و سایر انواع دستگاه لیزر محسوب می‌شود، معمولا قیمت قابل توجهی دارد.

استانداردهای اتاق لیزر موهای زائد چیست؟

  • هیچکس نباید بدون عینک مخصوص، در حین لیزردرمانی داخل اتاق لیزر باشد.
  • پشت درب اتاق لیزر حتما باید علامت ورود ممنوع زده شود تا کسی بدون هماهنگی داخل نشود.
  • توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از اشیای تزئینی براق یا آینه در اتاق لیزر استفاده شود، چون بازتاب اشعه لیزر می تواند باعث خطرات مخربی شود.
  • وجود مواد ضدعفونی کننده مثل الکل های بهداشتی در اتاق لیزر ضروری است.
  • اتاق لیزر نباید پنجره داشته باشد، چنانچه داشت نباید هرگز رو به خیابان باز شود.
  • در اتاق لیزر حتما باید از کولرهای گازی استفاده شود، نه از کولرهای آبی.
  • دمای اتاق لیزر باید بین ۱۸ تا ۲۴ درجه تنظیم باشد، بهتر است یک دماسنج در کنار بدنه دستگاه نصب و دمای اتاق و دستگاه لیزر را کنترل نمایید.
  • چنانچه اتاق لیزر کوچک باشد، بهتر است، چون راحتتر تمیز و خنک می شود هم تردد کمتری اتفاق می افتد.
  • کف اتاق لیزر با توجه به تعداد مراجعه کنندگان هر چند ساعت یکبار باید تمیز شود.

همه آنچه که باید درباره قیمت دستگاه کیوسوئیچ سایناشور بدانید!

سخن آخر
تجهیزات ایمنی لیزر در حقیقت نوعی لوازم ضروری دستگاه لیزر محسوب می‌شوند که نقش آن‌ها حفظ ایمنی دستگاه، کلاینت ها و اپراتور لیزر است. اکثر وسائل ایمنی دستگاه لیزر تیتانیوم و سایر انواع دستگاه لیزر، قیمت مناسبی دارند. این تجهیزات ارزان‌ قیمت شامل دستکش، سری یک‌بار‌مصرف، عینک، رول تختی و حوله یک‌بار‌مصرف، برای تضمین سلامتی اپراتور لیزر و مراجعه‌کننده حیاتی هستند.

استفاده از تجهیزات ایمنی دستگاه لیزر ضروری است و بدون آن‌ها، احتمال بروز خطر برای مراجع کننده، اپراتور دستگاه لیزر وجود دارد. سعی کنید تجهیزات ایمنی دستگاه لیزر را از مراکز معتبر خریداری کنید.

شماره تماس با کارشناس فروش: 09129096358

  اینستاگرام نویان طب مانلی :@noyanteb_manely

کپی شد

مقالات مرتبط

نظرات

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها