جستجو
Close this search box.
تجهیزات پزشکی نویان طب مانلی

بررسی دلایل جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد

دلایل جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد چیست؟

با استفاده از روش محبوب و کارآمد لیزر می‌توان موهای زائد قسمت‌های مختلف بدن را از بین برد. لیزر یک روش تقریباً دائمی برای متوقف‌کردن رشد مو فراهم می‌کند و پوستی صاف و بدون مو را به شما هدیه می‌دهد. جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد یکی از شایع‌ترین عارضه جانبی این روش درمانی است.

جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، زیرا ظاهر صاف و بی‌عیب پوست را از بین می‌برد؛ اما شما می‌توانید با شناخت دلایل جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد، از جوش بعد از لیزر جلوگیری کرده یا حتی آن‌ها را درمان کنید. اگر شما هم می‌خواهید با دلایل جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

جهت مشاهده قیمت دستگاه لیزر تیتانیوم به سایت نویان طب مانلی مراجعه نمایید.

دلایل جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد چیست؟

در طی فرایند لیزر موهای زائد، گرمای ناشی از اشعه لیزر باعث بازتر شدن منافذ پوست می شود و پوست حساس تر می شود، در این زمان اگر باکتری پروپیونیوم آکنه وارد منافذ پوست شود و با سلول های مرده پوست و چربی گیر بیافتد احتمال وجود آکنه زیاد می شود و در سطح پوست باعث جوش زد بعد از لیزر موهای زائد خواهد شد. گاهی برآمدگی های توده ای به خاطر واکنش های التهاب پوست است. همچنین ممکن است عدم مراقبت های لازم باعث ایجاد جوش بعد از لیزر موهای زائد می شود.

عوامل متعددی وجود دارد که می‌توانند باعث ایجاد جوش بعد از لیزر شوند. به منظور درمان مؤثر و پیشگیری از بروز جوش، درک علل بروز این عارضه جانبی ضروری است. در این قسمت دلایل مهم جوش بعد از لیزر را بیان می‌کنیم:

فولیکولیت

التهاب یا عفونت فولیکول مو می‌تواند منجر به فولیکولیت شود که یک بیماری شایع پوستی است. انرژی تولید شده توسط لیزر در طول فرآیند حذف موهای زائد ممکن است باعث بروز این مشکل شود. تحریک و التهاب ناشی از انرژی لیزر می‌تواند منجر به ایجاد برآمدگی‌های قرمز رنگ و جوش‌ها شود.

عفونت باکتریایی

لیزر موهای زائد می‌تواند تعادل طبیعی باکتریایی پوست را برهم بزند که ممکن است باعث رشد بیش از حد باکتری‌هایی مانند پروپیونی باکتریوم آکنه شود که جوش را ایجاد می‌کنند. در نتیجه، جوش ممکن است بلافاصله پس از لیزر ظاهر شود.

موهای زیرپوستی

موهایی که به جای بیرون‌آمدن، به سمت داخل پوست رشد می‌کنند، به‌عنوان موهای زیرپوستی شناخته می‌شوند. موهای زیرپوستی می‌توانند با ایجاد التهاب و قرمزی باعث بروز برجستگی‌هایی شبیه جوش شوند.

دلایل جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد چیست؟

هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب

لیزر موهای زائد اغلب باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH) می‌شود. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که پوست ملتهب شده و بیش از حد ملانین تولید می‌کند. این امر می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره روی پوست شود. به دلیل شباهت ظاهری PIH به آکنه، گاهی اوقات ممکن است اشتباه تشخیص داده شود.

حساسیت پوستی

افرادی که پوست حساسی دارند، ممکن است دچار جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد شوند. در افرادی که پوست حساسی دارند، انرژی لیزر می‌تواند پوست را تحریک و ملتهب کند که منجر به جوش می‌شود.

ضد عفونی و تمییز نکردن سر هندپیس دستگاه لیزر

یکی دیگر از دلایل جوش زدن بعد از لیزر ممکن است، رعایت نکردن بهداشت و ضد عفونی نکردن سری دستگاه باشد، در نتیجه در هنگام لیزر حتما دقت کنید که سر هندپیس از سری یکبارمصرف یا سلفون استفاده شود.

روش های درمان جوش و التهاب بعد از لیزر

اگر دچار جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد شدید، چندین گزینه برای مدیریت و درمان علائم وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم:

بیشتر بدانید : بهترین دستگاه لیزر موهای زائد 2024

پمادهای موضعی ضد جوش

برای کمک به کاهش تورم، باز کردن منافذ پوست و از بین‌بردن باکتری‌های مولد آکنه، می‌توان از داروهای موضعی استفاده کرد. این داروها حاوی موادی مانند بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک یا رتینوئیدها هستند. آن‌ها را باید روی نواحی آسیب‌دیده استفاده کرد.

داروهای خوراکی ضد جوش

پزشک زیبایی ممکن است گاهی اوقات داروهای خوراکی را برای درمان جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد توصیه کند. عفونت‌های باکتریایی مرتبط با جوش‌ها ممکن است با آنتی بیوتیک‌هایی مانند داکسی‌سایکلین یا مینوسیکلین درمان شوند.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی برای بهبود جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد، گزینه مؤثری است. در این روش، بیرونی‌ترین لایه سلول‌های مرده پوست از بین می‌رود و منافذ باز می‌شوند. لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند به پاکسازی پوست مستعد آکنه کمک کند و با بهبود گردش سلولی پوست و کاهش التهاب، PIH را کاهش دهد.

روش های درمان جوش های بعد از لیزر

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش زیبایی غیرتهاجمی است که شامل استفاده از دستگاهی برای لایه‌برداری ملایم پوست می‌شود. این روش به بازشدن منافذ مسدود پوست و کاهش جوش یا PIH کمک می‌کند.

روتین مناسب مراقبت از پوست

ایجاد یک روتین مناسب مراقبت از پوست می‌تواند به پیشگیری و کنترل جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد کمک کند. برای مثال، بهتر است از یک پاک‌کننده ملایم برای شستن پوست و سپس مرطوب‌کننده غیرکومدون‌زا استفاده کنید.

سایر راهکارهای جلوگیری و درمان جوش

  • نپوشیدن لباس های تنگ و چسبنده به بدن
  • بلافاصله بعد از لیزر نباید از مواد شیمیایی مثل شامپو، صابون وغیره استفاده کنید.
  • بعد از لیزر سعی کنید از پماد زینک در ناحیه مورد نظر استفاده کنید.
  • حتما دوش بگیرید اما بدون مواد شوینده

روش های جلوگیری از جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد

نمی‌توان همیشه از جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد به‌طور کامل جلوگیری کرد؛ برخی از اقدامات پیشگیرانه وجود دارد که می‌توان برای کاهش احتمال ایجاد جوش‌ها انجام داد:

بیشتر بدانید: باورهای غلط در مورد لیزر موهای زائد

  1. مطمئن شوید که متخصص لیزر موهای زائد که انتخاب می‌کنید، شهرت و تجربه کافی داشته باشد.
  2. دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از لیزر را به دقت رعایت کنید. این دستورالعمل‌ها ممکن است بیانگر دوری از نور خورشید، حمام یا دوش آب گرم، محصولات مراقبت از پوست خشن و از تعریق بیش از حد برای مدت معینی پس از لیزر باشد. با پیروی از این دستورالعمل‌ها، می‌توانید با جلوگیری از تحریک و التهاب پوست، خطر جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد را کاهش دهید.
  3. قبل از لیزر، به آرامی نواحی تحت درمان را تمیز کنید تا از شر هرگونه آلودگی یا باکتری که ممکن است روی پوست باشد، خلاص شوید. بعد از لیزر نیز دستورالعمل‌های پزشک را رعایت کنید.
  4. پس از لیزر موهای زائد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند خطر شیوع آکنه را افزایش دهد. برای حداقل یک هفته پس از لیزر، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.
  5. از محصولات مراقبت پوست سنگین یا چرب را که می‌توانند منافذ پوست را مسدود کرده و جوش‌های آکنه را تشدید کنند، دوری کنید. از محصولات غیرکومدون‌زا استفاده کنید.
  6. با آبرسانی و مرطوب سازی مناسب به حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی پوست خود که می‌تواند منجر به جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد شود، کمک کنید.
  7. با پوست خود ملایم رفتار کنید. از مالش یا لایه‌برداری نواحی تحت درمان خودداری کنید، زیرا انجام این کار می‌تواند باعث تحریک پوست و ایجاد جوش‌های آکنه شود. هنگام تمیز کردن یا استفاده از محصولات مراقبت از پوست، به جای مالش شدید نواحی تحت درمان، از یک حوله نرم استفاده نمایید.
  8. گرما و تعریق پس از لیزر موهای زائد می‌تواند باعث بروز جوش شود. برای حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از لیزر، از دوش آب گرم، حمام، سونا یا اتاق بخار دوری کنید، زیرا گرما می‌تواند پوست را تحریک کرده و جوش‌های آکنه را تشدید کند.
راه های جلوگیری از جوش زدن بعد از لیزر چیست؟

جمع‌بندی

شاید شما هم جزو افرادی باشید که نگران جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد هستند. باید بگوییم که جوش‌ها را می‌توان با مراقبت مناسب از پوست، درمان‌های موجود و اقدامات پیشگیرانه به‌طور مؤثر مدیریت کرد. بدین ترتیب، جای نگرانی نیست و می‌توانید با خیالی آسوده و البته رعایت اقدامات پیشگیرانه، لیزر موهای زائد را انجام دهید.

جهت اطلاع از قیمت و خرید دستگاه لیزر با کارشناسان فروش نویان طب مانلی در تماس باشید.

شماره تماس با کارشناس فروش: 09129096358

  اینستاگرام نویان طب مانلی :@noyanteb_manely

کپی شد

مقالات مرتبط

نظرات

5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها